.comment-link {margin-left:.6em;}

2.6.06

 

Rock of Ages


Το 1997 στο χώρο των αμερικανικών κόμικς όλα τα ‘σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά της Image. Η εταιρεία που επιχείρησε να σπάσει το κατεστημένο των βιομηχανικών κολοσσών Marvel και DC δημιουργώντας τη Λίγκα των Ανεξάρτητων Τζέντλεμεν, μια συνομοσπονδία δημιουργών με κυρίαρχα δικαιώματα πάνω στους χαρακτήρες τους, μακριά από την εταιρική δουλεία των ανωτέρω, στηριζόταν κατά βάση σε πάρτα-στη-μούρη visuals, λίαν εντυπωσιακά αλλά χωρίς μεγάλη σχέση με plot και λοιπά κατάλοιπα του μεσαίωνα. Στους χαλεπούς καιρούς του τέλους του 20ού αιώνα τα μαστόδοντα της βιομηχανίας αντιλήφθηκαν με σήματα που πήραν από τους νευρώνες τους με καθυστέρηση περίπου τριών ετών ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και όφειλαν να κουνήσουν την ουρά τους, την προβοσκίδα τους, αυτά με τα οποία τα προίκισε ο θεός τέλος πάντων, για αν ανακτήσουν τους αναγνώστες που διέρρεαν κατά χιλιάδες. Οι μεν Marvel προσέφυγαν σε crossover και ξεκίνησαν κάποια comics από την αρχή (spit and from the start: καθαγιασμένη από το χρόνο τακτική, σύμφωνα με την οποία όταν κάτι δεν πουλάει το ξαναρχίζεις από το #1, ενίοτε δε κι απ’ το #0), οι δε DC ανασκουμπώθηκαν και φώναξαν τον Grant Morrison, ιδιοφυή και ιδιόρρυθμο σκωτσέζο από τη Γλασκώβη με προϊστορία στα ανεξάρτητα, να τους γράψει τη JLA.

H JLA είναι οι Avengers της DC: οι ισχυρότεροι ήρωες του σύμπαντος μαζεμένοι all together με απώτερο σκοπό να κάνουν τους κακούς κρεμμυδόσουπα. Ο Morrison έγραψε 36 τεύχη (μαζί με κάτι σκάντζες): ήταν μακράν η πιο αλαζονική JLA που έχει διαβάσει άνθρωπος, είχε τον Batman όπως επιβάλλεται να γράφεται (λιγότερες κουβέντες κι από τον Γκριμώ, υπηρέτη του Άθου στους Τρεις Σωματοφύλακες και επινόηση του Αλέξανδρου Δουμά για να γράφει μια λέξη τη γραμμή και να πληρώνεται περισσότερα για τις επιφυλλίδες του) και χίλιους κι έναν διαφορετικούς τρόπους για να σου αποδείξει ότι ο Plastic Man είναι ο πιο αδικημένος χαρακτήρας από καταβολής κόμικς.

Το αριστούργημα του Morrison είναι το Rock of Ages, μια ιστορία μέσα σε μια ιστορία μέσα σε μια άλλη ιστορία που εκτυλίσσεται στα τεύχη 10-15. Μια τυπική υπόθεση συνασπισμού των αρχικακών για μια battle of wits το σαββατοκύριακο και τη Δευτέρα σπίτια μας, μετατρέπεται από τη μια στιγμή στην άλλη σε αναζήτηση της φιλοσοφικής λίθου και όπου μόνη νίκη είναι η ήττα, διαφορετικά η Γη υποτάσσεται στο μέλλον στις ορδές των εξωγήινων του αρχετυπικού τυράννου-cum-Θεού Darkseid. Μέσα σε μια μη γραμμική εξιστόρηση, όπου πολύ συχνά ο μη μυημένος αισθάνεται την έντονη ανάγκη να πετάξει το τεύχος στα σκουπίδια προτιμώντας να ανακαλύψει τις παραγνωρισμένες αρετές των έργων του Soren Kierkegaard, υπάρχουν κρυμμένα δύο κορυφαία πάνελ, στα οποία συμπυκνώνεται η τεχνοτροπία και η ευρηματικότητα του Morrison. Στο τεύχος 12, σελίδα 4, ο Green Lantern στο ρόλο του young fool, αναζητώντας επί αιώνες τη φιλοσοφική λίθο φτάνει σε έναν πλανήτη-νεκροταφείο όπου βρίσκει να κείτονται εκατοντάδες νεκροί ήρωες, πεσόντες στη διάρκεια της εκστρατείας – με άλλα λόγια το δάσος του Sir Percival στον κύκλο των Ιπποτών της Στρογγυλής Τραπέζης. Όλο το τεύχος 14 με τίτλο Twilight of the Gods, στο οποίο διεξάγεται μια επική μάχη κοσμικών διαστάσεων, είναι γραμμένο από την οπτική γωνία κάποιου που εμφανίζεται για πρώτη φορά στη σειρά, κάποιου που δεν αναγνωρίζουμε – έως ότου φτάσουμε στη σελίδα 16 και πει “I circle around”, σήμα κατατεθέν του Black Racer, ξεχασμένου χαρακτήρα της δεκαετίας του 1970 και προσωποποίησης του θανάτου-ψυχοπομπού. Κι αν μεγαλώσατε πλέον και δεν πιστεύετε στα φτερά νυχτερίδας, στην τηλεπάθεια, τους παλιούς θεούς και την εποχή της ομίχλης ή, έστω, πώς ένας τύπος με μπέρτα και σκι που εμφανίζεται μόνο σε μια μικρή σκηνή στην κάτω δεξιά γωνία μιας σελίδας μπορεί να μετατραπεί σε μια ελεγειακή παρουσία, κάντε μια προσωρινή εκεχειρία με τον εαυτό σας και δώστε στον ομώνυμο του Jim μια ευκαιρία...

“And where my shadow falls, all things end”.
Comments:
Να ρωτήσω κάτι άσχετο; Δεν έχω διαβάσει καθόλου comics ως τώρα, αλλά αποφάσισα να αρχίσω. Από ένα ψάξιμο στον Internet, λεώ να αρχίσω με τα: Watchmen, Dark Night Returns, V for Vendetta. Οι ερωτήσεις λοιπόν:

1. Έχεις κάποια άλλη εισήγηση για ξεκίνημα;
2. Ποιο είναι το μέρος στην Αθήνα που έχω τις περισσότερες πιθανότητες να βρω κάποιο απ' αυτά;

Ευχαριστώ προκαταβολικά για τη βοήθεια, ελπίζω να μην είναι αφελής κάποια ερώτηση.
 
Κάτι ανάλογο είχε συμβεί με την έκδοση του Heavy Metal. Τηρουμένων των αναλογιών βέβαια. Για να ανταγωνιστεί, έβγαλε τότε η Μάρβελ το Epic. Όταν πέρασε το H.M. στο περιθώριο, το Ε. πέρασε στην ιστορία. Η Image όπως φαίνεται επηρέασε πολύ βαθύτερα και ουσιαστικότερα. Αν και δεν είναι μόνο αυτή. Κάποιο ρόλο στο ότι "ξεκίνησαν κάποια comics από την αρχή" μου φαίνεται έπαιξαν οι αλλαγές στο σύστημα διανομής, με τον πολλαπλασιασμό των μικρών επιχειρήσεων που πουλούσαν κόμικς σε επιλεγμένο κοινό, καθώς και η μόδα της εποχής για events, φτιαγμένα έτσι ώστε να προκύψουν συλλεκτικά κόμικς. Ιστορικός δεν είμαι...Βρίσκω πάντως θαυμάσια την ικανότητα του συστήματος να προσαρμόζεται, αν και μερικές φορές σοκάρομαι...Όλο και συχνότερα τελευταία ανακαλύπτω υπερηρωικά κόμικς τα οποία διαθέτουν εικόνες και σενάρια της αρεσκείας μου. Πχ μερικά τεύχη των Φαντάστικ Φορ που κυκλοφόρησε η Annubis στην Ελλάδα. Νομίζω ότι είναι τα τεύχη 6-12. Πριν μερικά χρόνια θα ήταν αδύνατον να φανταστώ σκιτσογράφους όπως ο Stuart Immonen να σχεδιάζουν υπερήρωες (σε σενάριο Warren Ellis). Για τις εξελίξεις στην JLA δεν είχα υπ όψιν μου. Τώρα έχω...
 
Stuart Immonen - Warren Ellis: Σκιτσογράφος και σεναριογράφος του Φαντάστικ Φορ (προσοχή τεύχη 6-12, μαλλον) που λέγαμε.
 
Μαριαμπά,
Κόμικς (αγγλοσαξωνικά) θα βρείτε: στην Πολιτεία (στο τμήμα παιδικών βιβλίων, πολύ καλή όμως, κατ εμέ, επιλογή), στο Tilt (λίγο πιο πάνω από την Πολιτεία, στην Ασκληπιού) και στο Solaris, κοντά στο Πολυτεχνείο. Όποιος έχει κουράγιο ας βρει κι ας γράψει τις ακριβείς διευθύνσεις. Υπάρχουν κι άλλα μαγαζιά στις συνοικίες (του Χαλανδρίου συμπεριλαμβανομένου) με μικρή όμως, σχετικά, ποικιλία. Για γαλλικά κόμικς παραμένει αναντικατάστατος ο Kauffmann στη Σταδίου. Να μην ξεχάσω και τα γραφεία της Βαβέλ στη Σόλωνος. Εκεί θα βρει κανείς και Ιταλικά κόμικς. Φυσικά υπάρχει και το ίντερνετ για παραγγελίες.
 
Ευχαριστώ Kukuzeli, να σαι καλά. Η Πολιτεία ξέρω που είναι όπως και το Tilt. Το Πολυτεχνείο που λες φαντάζομαι είναι το παλιό κι όχι αυτό στου Ζωγράφου, ε;
 
@Κουκ: Η επίδραση της Image και ο εκσυγχρονισμός της βιομηχανίας του κόμικ στη δεκαετία του '90 είναι μεγάλη ιστορία - όπως καταλαβαίνεις την είπα εντελώς σχηματικά και από την πλευρά της DC. Ουσιαστικά η Image ήταν ο κατακλυσμός που απελευθέρωσε τους δημιουργούς και έδωσε το παράδειγμα στον καθένα να φτιάξει ένα studio. Ο Stuart Immonen σχεδίαζε τον Superman κάπου το 94-95, έχει προϋπηρεσία.
@μαριάμπας: Προτείνω να μην ξεκινήσεις με το Watchmen, ενδέχεται να μην θέλεις να ξαναδιαβάσεις αμερικανικό κόμικ μετά :p Πρόκειται πιθανότατα για το κορυφαίο της τελευταίας εικοσαετίας. Να προσθέσω σε όσα έχεις ήδη υπόψη σου το From Hell του Alan Moore και οπωσδήποτε τον Sandman του Neil Gaiman. Solaris στη Μπόταση 6, διαγώνια από την Πλατεία Κάνιγγος. Επίσης εξαιρετικό το Relax Comics, Σολωμου 5Α, κοντά στην Πλατεία Εξαρχείων.
 
Ευχαριστώ πολύ για τις info rakasha. Θα ήθελα και το From Hell σίγουρα, είδα την ταινία και μου άρεσε πολύ.Για τον Sandman δεν ξέρω κάτι, θα το ψάξω. Να ρωτήσω και τη γνώμη σου (/σας) για ένα ακόμα, το οποίο το ανακάλυψα από μια παλιά κριτική του Κούρτοβικ και το ψάχνω. Είναι το Hunting Game του Bilal. Να φανταστώ ότι δεν παίζει να το βρω πια, ε;
 
Name your five favorite sound effects of all time..
*
Προσωπικά ο Bilal δεν μ' αρέσει. Στο συγκεκριμένο σώζεται χάρις στο σενάριο του Christin. Ίσως το βρεις στο βιβλιοπωλείο της Βαβέλ. Ένας τόμος του Σάντμαν κυκλοφορεί και στα ελληνικά. Πρόσφατη έκδοση. Για κολεγιόπαιδες με ανησυχίες. De gustibus...
*
χε χε χε βεβαίως.
*
 
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
 
Πολύτιμες οι πληροφορίες σας παιδιά, ευχαριστώ.
Πήρα τελικά τα Watchmen, V for Vendetta, The dark knight returns και το Sin City 1, παρήγγειλα και το The Hunting party.
Για να δούμε τί θα δούμε...
 
2000ad ta life...
 
Δημοσίευση σχολίου



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?